lördag

om skam

varför skäms vi? vad fyller skam och skuld för funktion?
det är faktiskt viktigt att skämmas eller ha skuldkänslor, då vet man att man gjort något fel och måste ställa saker till rätta igen. men alldeles för ofta är känslan inte särskilt berättigad.
när vi skäms över våra föräldrar, över något pinsamt vi sagt, över att prutta högt, då tycker jag att skammen har gått för långt.

för några år sedan hade jag skuldkänslor för precis allting. när t ex min familj bråkade om något jag egentligen inte var insatt i tänkte jag genast att det var mitt fel och gick och skar mig i armarna för att slippa känna all skuld så starkt.

efter några år har jag lärt mig att skilja på skam, skuld och när känslorna är befogade och inte. jag skäms inte längre för någonting. det som händer, det händer och det jag gör, det gör jag. det finns ingen anledning i de allra flesta fall att gå runt och ha ångest över något som andra uppfattat konstigt, det är bara att hoppas att andra kan sluta döma en. kan de inte det, tja då är det inte mitt problem.

jag önskar att fler fick lära sig det.

2 kommentarer:

  1. jag själv tycker inte att dte är särskilt lamt att människor är hemlösa, förlorar sina barn i krig eller blir mobbade. men man tycker såklart olika om allting ocj låten påverkar mig mycket och därför ville jag förstärka den med bilder av vad jag tänke på. men som sat, man tycker olika och det finns andra saker som du inte tycker är lamt.

    SvaraRadera