torsdag

Goda nyheter kära bloggläsare! Viktigt!

Sökes: Au Pair!
Jag flyttar hem till Stockholm igen lagom till jul och lämnar Luxemburg bakom mig. Detta innebär att min familj står aupair-lös och jag tänkte hjälpa dem genom att göra lite reklam för mitt jobb här.
Dessutom hjälper jag den som får detta jobb ruggigt mycket eftersom ni får en garanterat pålitlig och helt fantastisk familj att arbeta hos, något som kan vara svårt att hitta när man chansar och hittar familj via agenturer.
Så även om du som läser inte är intresserad av denna tjänst kan du ju alltid tipsa dina kompisar ifall du har någon du tror skulle tycka om detta!


Här får ni en beskrivning av livet som au pair,
familjen jag arbetar hos och staden Luxemburg!



Allmänt om att arbeta som au pair
Det kan vara himmel eller helvete beroende på vem du är och vilken familj du hamnar hos. För mig är det en fantastisk upplevelse och jag har fått perspektiv på mitt liv, börjat må bra på riktigt och lärt mig en himla massa, allt ifrån hur man stryker skjortor till varför man inte ska ligga runt med främlingar.
Den viktigaste faktorn för att du ska trivas är att du går bra ihop med din au pair-familj, att du sköter jobbet ordentligt och att du tycker om nya erfarenheter.
Fördelen att åka och jobba som au pair jämfört med att åka utomlands och jobba med ett vanligt jobb är att du som au pair får både mat, husrum och fickpengar samt enklare att ta dig in i samhället då du har en trygghet i familjen du arbetar hos som gärna hjälper dig med allt.
Nackdelen är att eftersom det bara är du som jobbar finns ingen som kan ta dina pass då du känner för att fejka en sjukanmälan en seg måndag. Du har inte samma privatliv för du bor faktiskt hos dem och kan inte ta hem folk på fest eller måla om ditt rum. Så du får festa på stan och sätta upp girlander på väggen istället som jag!
Dessutom får du möjlighet att plugga språk gratis, då min familj erbjuder sig att betala det!


Familjen
Jag tycker att jag har den perfekta aupair-mamman. Hon är svensk, har varit personalchef för en stor europeisk advokatfirma så hon vet hur man tar hand om anställda, även på en så liten skala som i hemmet. Hon var dessutom au pair själv då hon var ung i en mardrömsfamilj så hon har stenkoll på hur man inte ska bete sig mot sin au pair.
Pappan pratar tyska med barnen, då han kommer från södra Tyskland men han är även bra på svenska, franska och på att spela reggaekonserter på deras keyboard.
Det är tre tjejer till i familjen och de pratar svenska, tyska, franska och luxemburgiska. Tioåringen är extremt duktig i skolan, karaten och gitarrlektionerna, åttaåringen sjunger som en superstjärna och femåringen är världens sötaste och just börjat i basket. När jag pratar med mina vänner som också är au pairer förstår jag hur bra jag har det, då dessa barn är mer väluppfostrade, trevligare och enklare än några andra barn jag hört talas om. Det är klart att de är på dåligt humör ibland också, men vem är inte det.


den lilla byn

mitt rum

bitar av huset

Huset
Det är ett helt nybyggt hus på fyra våningar. 500 kvadratmeter inklusive pool, bastu, öppen spis och hiss.
Ganska avskalad och stilren inredning med mysiga detaljer, dessutom drivs nästan hela huset på solenergi och vattnet man spolar toaletterna med är filtrerat regnvatten.
Det bästa är nog ändå utsikten över byn som är ständigt skiftande beroende på väder och tidpunkt. På morgnarna ligger dimman i slöjor över dalen och på kvällarna färgas himlen röd över träden. På ena sidan av huset finns en stor fårhage med lamm och på andra sidan finns en ponny, en hönsgård och portugisiska gulliga grannar som äger alla dessa djur.
Byn är liten och kuperad men hemskt trevlig med många arkitektritade glasfasadhus blandat med små katolska minialtare i sten här och var. Bra förbindelser till stan, även nattetid. Det tar ungefär en halvtimme att ta sig in till Luxemburg city från min by och det är nästan gratis.
Jag har ett eget rum i källaren, en våning under resten av familjen. Där finns ett fräscht badrum (med dusch) och egen ingång, en liten uteplats och en stor garderob!



Arbetsbeskrivning
Jag arbetar varje dag från klockan 6.30 till 16.00, därefter är jag ledig att göra vad jag vill. Detta tycker jag är hemskt bra eftersom många aupairer jobbar som stand by utan fasta arbetstider och en stress över sig att inte veta hur dagen kommer att bli.
Jag lagar frukost, lunch, fixar eftermiddagsmellis och förbereder en sallad till middagen varje dag. Föräldrarna äter enligt LCHF, alltså grönsaker istället för mjöl, ris och potatis och mycket fett i maten. Råvarorna är så gott som alltid ekologiskt odlade och inga halvfabrikat här inte. Jag har lärt mig göra köttbullar, biffar och gratänger så det stänker om det!
Jag sköter all tvätt, strykning och jag städar även hela huset på 500 kvadratmeter så som ni förstår är detta ett lite annorlunda aupairjobb.

Till skillnad från andra aupairfamiljer har vi ingen städerska utan det är jag som sköter allting. Vanliga au pairer brukar enbart ta hand om barnen men i mitt fall är det kanske 70 procent städa och laga mat, och 30 procent ta hand om barn. Och det "omhändertagandet" består oftast i att pyssla, spela fotboll, läsa harry potter högt och baka.
Dessutom! Eftersom det ingår mer hårt arbete än i vanliga auparifamiljer på grund av städ och matlagning så tjänar jag även mer än vad det normala är.

Du som kommer till min familj som au pair har inget att oroa dig över, jag är pedagogisk och snäll och lovar att visa dig jobbet, skola in dig ordentligt och visa dig runt, samt presentera dig för mina vänner här. Vilket för mig vidare till:



Vänner
En grej många oroar sig över då de åker iväg utan att känna någon är att de aldrig kommer få några kompisar. Det tog mig ungefär en dag att hitta min första kompis, Heidi. Det var familjens tidigare au pair innan mig och hon tog mig under sina vingar och visade mig stan, introducerade mig för folk och sen dess har det rullat på!
Det finns även ett stort och aktivt kontaktnät på facebook med de flesta aupairerna i Luxemburg och häromhelgen stämde vi träff och gick ut för några drinkar i gamla stan. jag räknade till sjutton stycken tjejer! Är du öppen och social eller blyg och försynt har du inget att oroa dig för, det finns folk här i alla smaker och iallafall de flesta aupairerna har åkt hit av samma anledning som du; nya erfarenheter, upplevelser och bekantskaper.



Luxemburg
Min kanadensiska vän Erin som varit au pair här i över ett år sa att de flesta au pairer hon träffar här säger att de åkte till Luxemburg för att de tänkte att det kunde vara ett bra sätt att spara pengar eftersom det inte finns så mycket att göra jämfört med att åka till någon storstad, men att de blir positivt överraskade, plus spenderar hela sin lön på aktiviteter och saker att göra här ändå.
Det här är ett litet land, det är inte ens ett riktigt land utan ett storhertigdöme. Fast ett land. Hmm. I hela landet bor runt 500.000 invånare, själva Luxemburg city har 100.000 vilket är färre än i Umeå men staden känns större. Det är en vacker stad med raviner och gamla tyska korsvirkeshus över stilla floder blandat med skyskraps-EUhus med nyskapande glasfasader. Det finns ett aktivt kulturliv med allt från symfoniorkestrar till rockkonserter.
De flesta vuxna här arbetar på bank, kör audi och har kostym. De går på supermarketen och handlar i sylvassa stilettklackar och pennkjol efter jobbet. Ungdomarna pratar luxemburgiska och hänger och slänger med för stora byxor och fula tröjor.
En av de bästa sakerna med Luxemburg är att det är så stor variaton av människor och eftersom landet är så litet (5 mil brett och 8 mil långt) är det omöjligt att inte stöta på fransmän, tyskar, portugiser och belgare som flyttat hit, jobbar här eller bara är här för att festa (Luxemburg må ha dyra klädaffärer --louis vuitton etc-- men de har hemskt billig alkohol och tobak). Främmande språk hörs överallt och människor är öppna och nyfikna och tycker om att prata.


De viktigaste kraven på dig:
  • Du ska kunna börja jobba i december/januari (om ca två månader).
  • Du ska ha erfarenhet av att laga mat, i alla fall ha ett stort intresse för det.
  • Du ska inte vara rädd för att ta i och vara noggrann eftersom du städar mycket.
  • Du gillar att umgås med barn och har ett lekfullt sinne men kan även vara bestämd.
  • Du är en kreativ och trevlig människa som har lätt för att anpassa dig och lära dig nya saker.
  • Du åker som au pair för att få nya erfarenheter och upptäcka saker, alltså är du nyfiken på livet. Om du åker hit för att festa runt och kolla på tv kan du göra det hemma istället.
  • Du ska kunna vara här i ett år minst. Jag är bara här i nio månader dock, så det finns nog utrymme för förhandling där.

Varför jag åkte som au pair och varför du ska göra det.
Slutligen, lite sammanfattande ord. Jag åkte hit för att jag inte hade något bättre för mig, och inget att förlora på det. Det är nog det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Jag har lärt mig så mycket och hittat vad jag vill göra i livet. Jag har fått vara vuxen och bo hemifrån samtidigt som jag bott hemma, om ni förstår hur jag menar.
Om jag fick ge någon ett råd som hade det på liknande sätt skulle det vara: åk. Du lever en gång och du har faktiskt inget att förlora. Dina vänner finns kvar, Sverige finns kvar. Dessutom lovar jag dig en superb familj, plus en fenomenal pedagogisk inskolning av yours truly, vilket är svårt att vara säker på att man får ifall man går via en agentur.



Intresserad?
Har du några som helst frågor kan du antingen fråga i kommetarsfältet nedan, men det blir enklare om du skickar mig ett mail på pandasoppa@gmail.com

Samma sak gäller om du känner direkt att du vill söka jobbet, maila mig så ska jag ge dina kontaktuppgifter till familjen.

10 kommentarer:

  1. Det är får mig att längta efter student ännu mer! Verkar som ett så bra jobb om man vill utomlands

    SvaraRadera
  2. så, varför ska man inte ligga med främlingar?

    /Erik med rävjäveln

    Ps. Jepp, ramlade in på din blogg, helt slumpmässigt.

    unknownresponse@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Ååååh fan att jag har min lilla nakenfis, jag vill så gärna vara au pair och din familj låter ju inte som helt fel plats att vara på ju!!

    SvaraRadera
  4. Måste man kunna franska för att överleva platsen? Förresten, måste ge dig lite creddicredd för att du har varit så pedagogisk och välformulerad i inlägget!!

    SvaraRadera
  5. tack miss creddylicious! nej inte alls, min vän heidi bodde här i över ett år och kunde bara säga merci, och klarade sig utmärkt.

    SvaraRadera
  6. men gud. hade trillat till luxemburg på två röda om det inte var så att jag ska vara i asien mellan februari och maj! det låter nämligen helt fantastiskt.. åh vad jag skulle vilja vara au-pair, problemet har dock alltid varit att jag inte pluggat några språk. lycka till soppis och vi ses den nittonde <3 pussy!!

    SvaraRadera
  7. Jag vill oerhört mycket men är så rädd för att vara så fel. Behöver komma härifrån men känns så orhört svårt

    SvaraRadera
  8. Har ni hittat någon som blir Au Pair?

    SvaraRadera
  9. Den viktigaste fragan har dock inte blivit besvarad. Varfor ska man inte ligga med framlingar? Och hur kom du fram till den slutsatsen?

    /Antimoraltant-tanten

    SvaraRadera
  10. aja angående att man inte ska ligga med främlingar.
    jag kan ju inte tala för er, ni får ligga med hur många främlingar ni vill, men varenda gång jag gjort det har det varit en dålig grej, typ hej jag vill ha bekräftelse, hej jag tar vem som helst så länge han ger mig uppmärksamhet och vill ligga. hej jag säger inte nej för det är att vara en jobig psykotjej, hej jag hatar min kropp oh allt som har med mig att göra och jag är inte värd mer.
    jag vill ligga med den jag är kär i, för att det känns fint och för att jag är kåt som fasen, inte för att typ vara snäll och verka bra

    SvaraRadera