onsdag

bloggen och mamma

Image and video hosting by TinyPic

varning: alla som är hjärndöa och ba vill kolla bilder kan sluta läsa nu
och ni andra som orkar text kan fortsätta läsa = bara mamma


gud skojade bara när jag sa att jag var less på bloggen för ett tag sen

vad jag är less på är att jag känner att jag måste vara uppstyrd och seriös och ta fina bilder till allt och skriva om intressanta grejer men nä vet ni vad jag behöver mer lebensraum här, detta är ju ändå min egna blogg som jag skriver i för min egen skull.
skulle vara så gött om bara en viss mamma kunde sluta läsa så jag kunde flippa ur och berätta för alla hur coolt det är att knarka och ligga runt utan kondom och lifta med främlingar och gå ut på vintern utan mössa. nä alltså det hade jag ju inte gjort men såhär är det med mamma: så fort jag skriver nåt som är det minsta provocerande här så ringer hon upp mig alternativt smsar mig och ba jag har inte kunnat sova på hela natten hur kan du skriva såhär du din usla svikarunge måtte djävulen ta dig etc etc. sen äter hon frukost och lugnar ner sig och allt är frid och fröjd igen. kan vänta mig ett argt facebookmeddelande imorgon bitti ba hur kan du outa mig så i din blogg nu kommer alla tro att jag är världens elakaste.
fast asså det är hon ju inte.
dagens urspårning: från att prata om min blogg och dess framtid ska jag istället prata om min mamma och om hur fin hon är. (har en hel familj att prata om ja ja jag glömmer inte er men nu får ni ge er, håll tyst och låt mig prata om mamma nu)

min mamma har samma namn som en idolsångerska och hon har blivit uppringd mitt i natten av små hysteriska fans som fått sina drömmar krossade då mamma yrvaket mumlat nåt om att hon är musikfröken i umeå och inte alls en sextonårig sjönsjungande blondin i globen.
fast sjunga kan hon, första gången jag såg henne på operan hade hon nätstrumpbyxor, korsett och brösten uppe vid hakan, fjäder i hatten och skinnjacka, allt i vinrött och lila. i vår blir det carmen, hoppas på en mindre traumatiserande utstyrsel tills dess.
jag har ju bara känt mamma i typ halva hennes liv och jag vet inte vad hon höll på med innan jag kom, förutom att hon hade näbbstövlar, runda glasögon och palestinasjal, tågluffade en massa i europa och på korten därifrån ser hon glad och rödkindad ut när hon lutar sig på små spanjorer och dricker öl.

jag vet att hon slutade sjunga opera när hon blev för gravid om magen, då det var typ nån vecka kvar tills jag ploppade ut. istället jobbade hon sen som kantor och spelade orgel i kyrkan bredvid min skola så jag brukade hänga i medeltidskyrkan, begrava humlor bredvid gravstenarna och äta sockerbitar på församlingshemmet. när mamma valde kläder till söndagsjobbet och var tvungen att ha svart om det var begravning föreslog jag att hon kunde ha en röd hink på huvudet för att liva upp stämningen lite.

jag hade det inte alltid superlätt när jag var liten, det blir så när man vill veta allt, berätta allt och räcka upp handen på allt och stoppa alla orättvisor och inte var rädd för att säga ifrån. det var ibland så jobbigt att jag på rasterna brukade gömma mig högt uppe i ett träd. utan min mamma hade allt nog varit mycket svårare, min fina kloka mamma som peppade och stöttade och sa att jag skulle strunta i alla och ba do my thing och att när du blir stor agnes så kommer du vara jätteball och de jättetöntiga. hon hade rätt.
fast hon har ju inte alltid rätt, har jag insett nu. mamma äter äppelpaj till middag och sitter vid facebook istället för att jobba. hon vill hellre leka än att sitta på möten och kan vara världens barnsligaste ibland. men samtidigt är ju det så himla skönt, för då kan jag ju känna att det är okej att vara stor och ändå äta prinsesstårta med händerna och sjunga töntiga sånger överallt.

en gång flyttade vi till umeå och vår första måltid i det nya iskalla radhuset bestod av kokt korv och chips. på en bild står vi i overaller och vintermössor och ingen av oss vet riktigt var vi har hamnat. mamma började jobba som musikfröken och det gör hon fortfarande. hon bor med sin pudel och min bror nära älven och där sitter hon och syr gardiner och dricker kaffe som till hälften är blandat med varm choklad. just ja mammas favvopålägg: fikonmarmelad, keso, leverpastej & päronskivor, allt på samma bröd. så jävla gott!!! mammas motto när jag inte gillade maten som liten: lägg det på en macka så blir det smaskens, alltså jag är benägen att hålla med henne. allt blir godare på macka! tänk er typ.. korvstroganoff och ris, inte så sexigt. ba gegga ihop det och lägg på knäckebröd och voila!

snart fyller mamma femtio!! det ska bli så himla kul. jag tänker att femtio är jättegammalt men det är det egentligen inte alls. fast jag peppar verkligen mammas åldrande, för jag hoppas på att kunna spänna fast henne i rullstolen och svassa runt på stan me na, och skapa en fin trend med det. istället för att alla skaffar chihuahaua att ha i handväskan så kan man ju skaffa sig en fin tant att gå runt med och visa upp, som en ny statuspryl. tanten kanske är dement och kan inte säga emot, så då kan man göra som man vill och ta på henne fina kläder och ha fina vattenskålar och droppställningar också. fuck u carema vart ska ni då få pengar ifrån?!?!? ni får väl starta ett ålderdomshem för övergivna småhundar, de nöjer sig säkert bättre SHIT ÄR SÅ ARG PÅ ÄDREVÅRDEN min mamma ska med ut, jag ska tejpa på henne en partyhatt, jag ska skaffa matchande rullstol och så ska vi glida in på klubb och kasta konfetti och ragga på de där små spanjorerna.

hej mamma alltså, det jag vill säga är väl att jag är glad att du är nosig och lägger dig i, att du skäller på mig och att du bryr dig alldeles för mycket. du är världens finaste och min förebild och jag älskar dig så jag går sönder.
hej bloggläsarna, ni får hålla till godo med en blogg där jag kanske inte skriver alla snaskiga kinky detaljer om mitt liv men jag tänker såhär att om inte mamma får läsa det så ska fan ingen annan få läsa det heller. det får jag skriva ner i min hemliga dagbok med lås.

5 kommentarer:

  1. är fetPå!! ..och älskar dig bortom stjärnorna! Puss!

    SvaraRadera
  2. alltså du är så fin!!!!! blev så glad av det här

    SvaraRadera
  3. har aldrig läst din blogg innan. kommer följa den säkerligen nästintill slaviskt nu, bara så du vet hehh

    SvaraRadera
  4. Alltså gud vad fint skrivet. Blev så glad av att läsa det här! Jättemånga som nu för tiden har typ en ganska dålig relation med sin mamma. Jag blir glad av att se dom som har det bra med sin mamma. För det är så det ska vara.

    Nu ska jag gå och krama min egen mamma!

    SvaraRadera
  5. USCH var du är bra och fin och duktig och mysig och ÅH jag vill ha dig som mamma

    SvaraRadera