torsdag

martyrlektyr

Idag är det Cecilidagen! Det ska vi fira!
Här kommer en lista på mina favoritmartyrer. Vi börjar med plats nr tre:





Sankt Agnes.
Agnes var tolv när nån jävla gubbe skulle gifta bort henne till sin son. Hon vägrade och det bestämdes att hon skulle brinna på bål för att hon var så uppstudsig. Men man kunde inte bränna oskulder så hon drogs naken genom Roms gator till en bordell. Legenden säger dock att alla som försökte våldta henne blev blinda- eller möjligen att hon växte ut långt kroppshår som skydd. Smart säger jag, och skjuter upp att raka mina ben en dag till. Nåväl, hon skulle brinna ändå, men elden ville inte bränna henne, så någon av alla andra sura gubbar med kass kvinnosyn körde ett svärd genom halsen på na.
När jag sist var i Sacre Coeur och stirrade så upptäckte jag det finaste helgonet avbildat i taket, hon stod ut för att hon var så liten och kort jämfört med de andra, och hade lamm som alltid varit mitt favvodjur när jag var liten (förutom humlor, men de är ju typ som små lamm, dumma och fluffiga). Blev så glad och plus att vi delar namn. Bra tjej.
Som sagt då, Agnes avbildas med ett lamm, efter som agnes betyder just det på latin. Lamm symboliserar offer, renhet etc. Det latinska Agnes härstammar från hagne vilket också betyder kysk, ren. Hon är flickornas, våldtäktsoffrens, oskuldernas och sist men inte minst, även trädgårdsmästarnas skyddshelgon!
Apropå att tjejnamn betyder kysk och ren. Ta vilket tjejnamn som helst och gå till botten med och jag lovar att det kommer betyda nåt i den stilen. Ines Jezebel Candice Caitlyn Caren Katarina Karin Kate Kittie Trina THE LIST GOES ON





på plats nr två hittar vi...
Sankt Cecilia
Cecilia skulle dö för att hennes man och pappa också skulle dö, typ. Hon blev musikens skyddshelgon för hon sjöng medan hon dog. Också uppstudsigt.
Jag är den sjätte generationen Cecilior bland kvinnor i vår släkt och mina barn ska också heta Cecilia vare sig de vill det eller inte. Obs att man nu får döpa barn till vad man vill oavsett kön. Heheheee.
Cecilia är musikens skyddshelgon. Kommer ihåg att mamma var i nån katolsk kyrka i Italien eller Spanien med mormor när jag var liten och att hon berättade att mormor snodde ljus från de andra helgonen för att sätta vid Cecilia istället. Bra gjort!

Obehagliga sammanband jag upptäckt under min research:
Ceciliasystrarna, en grupp kristna tjejer i Rom, är de som rakar lammen varje år för att tillverka palliums till de nya ärkebiskoparna av ullen. Pallium är nån slags biskopskrage.  Varje år, den 21 januari (min namnsdag!) så kommer påven och välsignar de här lammen. Kan ni gissa vad den dagen kallas? Sankt Agnes-festen!!
Dessutom är både Agnes och Cecilia två av de sju skyddshelgon som nämns i "canon of the mass" men vad canon of the mass är, ja det vet varken ni eller jag.


plats nr 1
Sankta soppan. tänker dö en martyrdöd så jag blir avmålad i en kyrka men först ska jag 1 bli katolik och 2 leva ett långt hälsosamt liv och 3 byta namn, hur många st agnes får det finnas egentligen?
obs dock att denna plats delas med sankta lucia för hennes namn rimmar på tuttarna klia och man får pepparkakor och mys på hennes dag.

3 kommentarer:

  1. haha kul inlägg, man vet ju inte om så många helgon

    SvaraRadera
  2. mer sånt här! var intressant att läsa om! namnam!

    SvaraRadera
  3. Gud jag älskar dig soppan!

    SvaraRadera