söndag

Kändissläkten!

"Att den orolige Tsaren Peter den store behöll Katarina vid sin sida brukar förklaras av hennes handfasta och orädda uppträdande, hennes bondförstånd och stora tolerans. Hon tålde stora mänder vin och sprit och hon kunde, liksom Peter, hålla igång med festandet nästan dygnet om, och hon kunde tämja hans våldsamma raseriutbrott som ingen annan. Hon skrattade åt samma burleska skämt. Peter tolererade hennes svaghet för lyx och flärd, något som han annars närmast avskydde."

Detta och massa mer kan man läsa om Katarina den Stora av ryssland. hon levde för trehundra år sedan och var inte bara en bondtjej som lyckades bli drottning, hon var även enligt myten svensk och av släkten Rabe, som gifte sig med släkten Bergendahl = hej gammelgammelgammelosv-mormor! Sant eller ej, jag tycker om att tänka att jag är släkt med en skitful kalasdrottning från Ryssland under barocken/wienklassicismen.

Andra kändisar i min släkt:
På lokalbussarna i Umeå säger en röst högt namnet på varje hållplats när det är dags att plinga. det är pappas kusin som bor i skellefteå som jag aldrig träffat. Det ni.

Mammas kusiner/sysslingar/vad de nu är var på framsidan till Resumé, en tidning om reklam tror jag. De är bröder och har jobbat med reklam för typ google och lambi och ica bland annat.
Det var det.

Jo just ja, min mamma har samma namn som en idoldeltagare förra året. Nån tjej ringde henne mitt i natten och ba "är du idol-anna"

1 kommentar: