onsdag

Fråga nummer två Fråga nummer två


1. hemma och pluggar 2. på stan och pluggar FRÅGAN LYDER VAD SER ROLIGAST UT?! STAN!! KLÄ UT SIG SAMTIDIGT!! nu ska ni få lära er hur jag gör för att ha kul när man pluggar och inte va rädd för alla balla.


Magda ba: Hur ska jag överleva första dagen på universitetet imorgon?

Okej antar du börjat nu men jag kan ju tipsa lite om hur man ska tänka när man börjar på nåt stort nytt coolt ställe där alla verkar större och coolare än en själv: de är lika osäkra som du är. Det är fler än du som kommer helt nya och ensamma och virriga och inte har nån aning om vad läraren pratar om och ännu mindre vad alla vuxna mänskor frågar om då de räcker upp handen och säger svåra ord.

För att känna mig lite tryggare tuperade jag upp håret och satte på mig svartvita kläder och lyssnade på joy division för då känner jag mig som svårast och djupast, eller jag tänker att folk ser mig som svår och djup då. Och så gick jag snabbt och rökte fort och så märke ingen att jag var ful som det heter i visan. Menar bara att är man rädd kan man göra en kul grej av det, spöka ut sig till nåt man känner sig lite ball i, och så leker man catwalk och tänker i am paris hilton and i can do whatever i want. Då brukar jag känna mig lite tuffare iallafall plus det är kul att klä ut sig.

Samma sak om du ska plugga en hel dag men tycker det känns skittråkigt och hellre vill kolla på japansk porr, då kan du alltid klä dig i din bästa plugg-outfit. Om du vill va lite bohemig pluggig kan du ju slänga på en scarf lite nonchalant över axeln och packa med en kaffetermos bland pluggböckerna och höstcykla till nåt fik på din röda kronan-cykel med pannan i djupa pluggveck hahah vad sepe det har ju inte alls med plugg att göra ååh flippar ur as usual

Det viktigaste att tänka på är att egentligen är alla lika balla och alla är lika töntiga och en massa folk är lika osäkra som du och har fortfarande en bit in på terminen inte lärt sig hitta till G-salen och känner sig bortkomna på fikarasten då alla pratar om så smarta grejer, om de ens pratar alls med dig där du står och försöker se svår och djup ut med din nonchalanta scarf.
Ofta fattar du egentligen precis lika mycket som alla andra, du har bara inte haft lika mycket tid att fatta som de som pluggat innan. Var inte rädd utan fråga istället när du inte fattar, för hellre att man verkar efterbliven än att man står och låtsas vara smart och får ut NADA av sin konversation. Folk ser ju inte ner på en bara för att man frågar dumma frågor, och gör de det så är det deras problem. Punkt slut amen.


1 kommentar:

  1. Jag började förra veckan. Så första dagen tog jag på mig min gosigaste tröja och näst-bekvämaste-högklackadeskor (de bästa är hos skomakaren) och kände mig liten och rädd på rökterassén. Men, när vi skulle skriva in oss i seminariegrupper så sa två bakom mig att vi kunde vara i samma grupp och att vi kunde äta lunch ihop sen. Då kände jag mig såhär: :D:D:D
    (sen så är ju den ena killen superduperduperbrat och har inte fattat att jag inte är det än men eh ja, jag överlever iallafall!!!)

    SvaraRadera